Το θέατρο ΄"Αυλαία" επαναλειτουργεί |
Πέμπτη, 05 Ιανουάριος 2012 13:41 |
Το θέατρο ΑΥΛΑΙΑ επαναλειτουργεί! Ένας από τους πιο σημαντικούς χώρους στην ιστορία του πολιτισμού αυτής της πόλης, αλλά και ολόκληρης της Ελλάδας, ένα κύτταρο καλλιτεχνικής δημιουργίας, ένας δυναμικός χώρος έκφρασης ξαναμπαίνει στη ζωή μας! Το θέατρο στεγάζεται στο κτίριο της Χριστιανικής Αδελφότητας Νέων Θεσσαλονίκης (ΧΑΝΘ) το οποίο εδώ και ογδόντα χρόνια αποτελεί σύμβολο της ιστορίας της Θεσσαλονίκης. Τα θεμέλια του κτιρίου μπήκαν στις 3 Μαρτίου 1924, παρουσία του Γενικού Διευθυντή της Παγκόσμιας Χ.Α.Ν. κ. John Mott. Νωρίτερα, το 1921 είχε ιδρυθεί η Χ.Α.Ν. Θεσσαλονίκης ως Σωματείο Ιδιωτικού Δικαίου, κοινωφελές, μη κερδοσκοπικό. Από την ίδρυσή της και για τρία χρόνια στεγαζόταν σε ένα μικρό νοικιασμένο κτίριο, στην οδό Ευζώνων 19, ώσπου το 1923 η τότε κυβέρνηση παραχώρησε στην Αδελφότητα το σημερινό χώρο για την ανέγερση ιδιόκτητου κτιρίου. Το 1926 ολοκληρώνεται η μελέτη και τα σχέδια του κτιρίου που εκπονήθηκαν από τον κ. Μ. Δελλαδέτσημα και εγκρίθηκαν από το τεχνικό γραφείο των Χ.Α.Ν. στην Ν. Υόρκη. Η τεχνική εταιρία Δ. Καλκάνη & Σία (Φεβρουάριος 1926) ανέλαβε την ανέγερσή του ενώ στη συνέχεια η εταιρία ΤΕΚΤΩΝ ανέλαβε να υποβάλει σχέδια και προϋπολογισμό των εσωτερικών εγκαταστάσεων. Για το έργο του ενδιαφέρθηκε προσωπικά ο Μητροπολίτης Γεννάδιος Αλεξιάδης, ο οποίος πρωτοστάτησε στους σχετικούς εράνους μεταξύ των ομογενών στην Αμερική. Το έργο αποπερατώθηκε το 1934. Τα τοξωτά ανοίγματα, ο τρούλος, καθώς και άλλα αρχιτεκτονικά στοιχεία κατάφεραν να ενώσουν το κτίσμα με το βυζαντινό παρελθόν της πόλης. Στο κτίριο αυτό έχουν λειτουργήσει κατά καιρούς η «Στέγη του σπουδαστή», νηπιαγωγείο, παιδότοποι, η Δημοτική Πινακοθήκη, από το 1966 μέχρι το 1986. Επίσης, για πάνω από πενήντα χρόνια στεγάστηκε εκεί η Κεντρική Δημοτική Βιβλιοθήκη Θεσσαλονίκης, η οποία ιδρύθηκε από το Γιώργο Βαφόπουλο, από το 1939 έως και το 2000 οπότε μεταφέρθηκε στο δικό της κτίριο, όπως επίσης και το ιστορικό αρχείο εφημερίδων και περιοδικών. Αργότερα, στεγάστηκαν εκεί το γραφείο της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς, το γραφείο της "Τέχνης", η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης (στο θέατρο Αυλαία) ενώ το καφενείο "Χρώμα" παραχωρήθηκε στην θεραπευτική κοινότητα "Ιθάκη" με την οποία υπήρχε συνεργασία. Από την εποχή εκείνη η Χ.Α.Ν.Θ. διαδίδει αθλοπαιδιές, όπως το μπάσκετ και το βόλεϊ, οι οποίες αποτελούν και δημιουργήματα της ΧΑΝ στην Αμερική το 1891 και 1896 αντίστοιχα. Παράλληλα, η ΧΑΝΘ δημιούργησε μεταξύ άλλων και τις πρώτες μαθητικές κατασκηνώσεις, στην περιοχή του Πηλίου. Στο κτίριο λειτούργησε και το θέατρο Αυλαία, το οποίο στην αρχή περιελάμβανε κλειστή και ανοιχτή σκηνή, θερινή «Αυλαία», όπως και ο κινηματογράφος «Αίαντας» τη δεκαετία του 1980. Το 1990, η λειτουργία του θερινού θεάτρου «Αυλαία» σταμάτησε λόγω επεκτάσεων εγκαταστάσεων της ΧΑΝΘ και των εργασιών για την κατασκευή χώρου στάθμευσης. Ανάμεσα στις σημαντικές στιγμές της ιστορίας του είναι η περίοδος από τις αρχές της δεκαετίας ΄60 έως τις αρχές του 1980, οπότε και τη διεύθυνση του θεάτρου είχε το ζεύγος Παναγιώτη Κάσση και Λέλα Σκορδούλη. Την περίοδο εκείνη παρήλασαν από το θέατρο μεγάλοι ηθοποιοί, όπως οι Αλέξης Μινωτής, Κατίνα Παξινού, Έλλη Λαμπέτη, Δημήτρης Χορν, Μάνος Κατράκης, Αλίκη Βουγιουκλάκη, Ντίνος Ηλιόπουλος, Λάμπρος Κωνσταντάρας, Ρένα Βλαχοπούλου, Ξένια Καλογεροπούλου κ.ά. Στο θέατρο Αυλαία έχουν φιλοξενηθεί επίσης, παραστάσεις του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, της Πειραματικής Σκηνής της «Τέχνης», αλλά και άλλων σχημάτων της πόλης. Η λειτουργία του σταμάτησε περίπου το 1995, οπότε και ξεκίνησαν εργασίες ανακατασκευής από τον «Οργανισμό Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης- Θεσσαλονίκη 1997». Στη συνέχεια επαναλειτούργησε έως το 2005 οπότε και καταστράφηκε λόγω της πυρκαγιάς που ξέσπασε από βραχυκύκλωμα. Η κινητοποίηση των δυνάμεων της πόλης για την αναστήλωσή του ήταν σημαντική. Μετά από μία χρονοβόρα διαδικασία γραφειοκρατικής φύσης, ξεκίνησαν οι εργασίες ανακατασκευής το 2008 και ολοκληρώθηκαν το 2010. Ακολούθησαν εργασίες ψύξης θέρμανσης καθώς και η διαδικασία αδειοδότησης του χώρου. Τα σημαντικά κεφάλαια που απαιτήθηκαν για την ολοκλήρωση του έργου προήλθαν από εθνικούς πόρους (υπουργείο Πολιτισμού) και Ευρωπαϊκό Ταμείο Στήριξης, καθώς και χορηγίες. Τέλος, μετά από μία διαδικασία διαγωνισμού για την επιλογή του εξωτερικού συνεργάτη που θα αναλάβει τη λειτουργία του θεάτρου, η διαχείριση δόθηκε στους Δημήτρη Μητσόπουλο, πρόεδρο του Ωδείου Βορείου Ελλάδος και της Ανωτέρας Δραματικής Σχολής «Ανδρέας Βουτσινάς» και Θωμά Χαρέλα, καλλιτεχνικό διευθυντή του θεάτρου Σοφούλη, θεατρικό παραγωγό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, οι οποίοι μαζί με τους συνεργάτες τους έχουν καταρτίσει ένα πλούσιο πρόγραμμα θεατρικών παραστάσεων μέχρι το τέλος της περιόδου. Παράλληλα, όμως, έχουν οραματιστεί και ετοιμάζουν και άλλες παράλληλες δράσεις που θα περιλαμβάνουν μεταξύ των άλλων εκθέσεις εικαστικές, φωτογραφίες κ.ά., βραδιές ποίησης, σεμινάρια, εργαστήρια κ.ά. Το πρόγραμμα παραστάσεων του θεάτρου Αυλαία έχει διαμορφωθεί ως εξής: 5-15/1/2012, και για 10 μόνο παραστάσεις. Το έργο είναι εμπνευσμένο από την αληθινή ιστορία του Ιβάν Μισούκοβ και η σκηνοθεσία είναι του Γιώργου Οικονόμου. Πώς επιζεί κανείς στο βίαιο κι αφιλόξενο τοπίο μιας πόλης που έχει πληγεί θανάσιμα από την ύφεση; Βασισμένο στην αληθινή ιστορία του Ιβάν Μισούκοβ το έργο. Ο Ιβάν και τα σκυλιά πρωτοανέβηκε στο Drum Theatre, στο Πλύμουθ, τον Σεπτέμβριο του 2010 και έχει παιχτεί με μεγάλη επιτυχία στο Λονδίνο και την Νέα Υόρκη. Το 2011 είναι υποψήφιο για το Olivier Award. Ταυτότητα της παράστασης Στον ρόλο του Ιβάν ο Άρης Σερβετάλης. Πληροφορίες της παράστασης
Ο αφηγηματικός λόγος, η μουσική και τα σύγχρονα τεχνολογικά μέσα αναμετρώνται με το αξεπέραστο κείμενο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, Οι έμποροι των εθνών, σε ένα τολμηρό σκηνοθετικό ανέβασμα του Θοδωρή Αμπαζή, που υποδέχτηκαν με ενθουσιασμό κοινό και κριτικοί κατά τις εξαιρετικά επιτυχημένες παρουσιάσεις του σε Αθήνα και Καβάλα. Η παράσταση θα παρουσιαστεί στη Θεσσαλονίκη από τις 25 Ιανουαρίου 2012 και για λίγες παραστάσεις στο Θέατρο Αυλαία. Το μυθιστόρημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη Οι έμποροι των εθνών (1882) ανεβαίνει για πρώτη φορά στο θεατρικό σανίδι, με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από το θάνατο του συγγραφέα. Μετά από δέκα χρόνια πειραματισμού σε επίπεδο υποκριτικής, η Ομάδα Θεάτρου ΟΠΕRΑ ξαναζωντανεύει το λόγο του Παπαδιαμάντη, σε μια προσπάθεια να ανακαλύψει τη μουσικότητα όλων των στοιχείων της θεατρικής τέχνης χωρίς να θυσιάζει την ποιότητα της υποκριτικής. Συμπαραγωγή: Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών, Ομάδα Θεάτρου ΟΠΕRΑ, ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας Πληροφορίες της παράστασης
Αν και οι σοφοί επιστήμονες λένε ότι το είδος των δεινόσαυρων έχει εξαφανιστεί εδώ και πάρα πολλά χρόνια, ένα πρωινό στο μπαλκόνι του μικρού Γιάννη που ζει στη Θεσσαλονίκη εμφανίζεται ο Σαύρος, ένας δεινόσαυρος. Το αγόρι σκαρφαλώνει στο λαιμό του κι οι δυο τους ξεκινούν για μια μεγάλη και ξεχωριστή βόλτα στην πόλη, για να γνωρίσουν το παρελθόν της αλλά και τους ανθρώπους που την κατοικούν σήμερα. Θα σταματήσουν σε επτά τόπους και μνημεία της Θεσσαλονίκης και ο δεινόσαυρος θα ανεβάσει τον Γιάννη στα πιο ψηλά σημεία: πάνω στην Καμάρα, στο μιναρέ της Ροτόντας, το γλυπτό του Ζογγολόπουλου, το πλατάνι της πλατείας Ναυαρίνου, το καμπαναριό της Αγια-Σοφιάς, στους τρούλους από το Μπεζεστένι και στο μπαλκόνι του ρεστοράν «Όλυμπος-Νάουσα». Τα μνημεία και οι τόποι αυτοί καλύπτουν την ιστορία της Θεσσαλονίκης από την ίδρυσή της μέχρι σήμερα, και ανήκουν σε όλο το φάσμα των πολιτισμών που αναπτύχθηκαν σε αυτήν.
Πληροφορίες της παράστασης
Πληροφορίες της παράστασης 23/2-18/3/2012 Η Φιλονικία είναι ένα πείραμα οργανωμένο στην εντέλεια. Δεκαοχτώ ή δεκαεννιά χρόνια πριν τέσσερα βρέφη, δύο αγόρια και δύο κορίτσια, μεταφέρθηκαν στο δάσος και εκεί μεγάλωσαν, χωριστά, αγνοώντας το ένα την ύπαρξη του άλλου. Σήμερα οδηγούνται στον ίδιο χώρο και αφήνονται ελεύθερα να γνωριστούν. Τι ερευνά το πείραμα; Ποιο από τα πρόσωπα, ποιος από αυτούς τους «πρωτόπλαστους» θα διαπράξει την πρώτη απιστία. Ο άνδρας ή η γυναίκα; Ταυτότητα της παράστασης Παίζουν (με αλφαβητική σειρά): Βαλάντης Γαργάνης, Ράνια Ευαγγελινού, Χρύσα Κατσαρίνη, Φώτης Κολλάτος, Νέλσων Λούκας, Νικολέτα Παπαδοπούλου, Ευγενία Σαμαρά, Γιώργος Σουλεϊμάν Πληροφορίες της παράστασης
Μετά από δύο χρόνια επιτυχούς παρουσίασης στην Αθήνα, η παράσταση Κόκκινο του John Logan έρχεται στην Θεσσαλονίκη για περιορισμένες παραστάσεις. Το έργο έχει βραβευθεί με έξι βραβεία Tony (καλύτερο θεατρικό έργο του 2010, καλύτερη σκηνοθεσία (Michael Grandage), καλύτερος β’ αντρικός ρόλος (Eddie Redmayne), φωτισμοί, σκηνικά και ήχος). Ο Τζον Λόγκαν έχει γράψει θεατρικά έργα μεταξύ των οποίων «Never the sinner», «Hauptmann», «Scorched earth», «Music from a locked room» και «Riverview». Έχει γράψει, επίσης, τα σενάρια για τις ταινίες «Ο Μονομάχος» («The Gladiator») σε σκηνοθεσία Ρίντλεϋ Σκοτ με τον Ράσελ Κρόου, «Ο τελευταίος Σαμουράι» («The Last Samurai») με τον Τομ Κρουζ, «The Aviator» σε σκηνοθεσία Μάρτιν Σκορτσέζε με τον Λεονάρντο Ντι Κάπριο και «Sweeney Todd» του Τιμ Μπάρτον με τον Τζόνυ Ντεπ. Η υπόθεση του έργου βασίζεται σε μια στιγμή του μεγάλου ζωγράφου Ρόθκο, ενός ζωγράφου που σήμερα θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους του 20ου αιώνα. Σε μια εποχή που όλοι και όλα είναι στο κόκκινο, ο συγγραφέας μιλά όχι μόνο για την τέχνη και την εξαγορά της, αλλά και τη συνείδηση, το χρήμα, το αίσθημα, τις σχέσεις, την ανταλλαγή και το ξεπούλημά τους. Ταυτότητα της παράστασης Από τις 15 Μαρτίου στο θέατρο Αυλαία και για λίγες παραστάσεις. Μετά το Πάσχα Το έργο παρουσιάζεται με επιτυχία τώρα στην Αθήνα στο Θέατρο Άλμα από το Θεατρικό Οργανισμό S.T.E.P. Ο Έλιοτ (Τάσος Ιορδανίδης) και η Αμάντα (Θάλεια Ματίκα), χωρίζουν, παίρνουν διαζύγιο, παντρεύονται αντίστοιχα την Σίμπιλ (Νικολέτα Κοτσαηλίδου) και τον Βίκτορ (Ορέστης Τζιόβας) και φεύγουν για τον μήνα του μέλιτος. Θα ξανασυναντηθούν, όμως, αφού και τα δυο ζευγάρια διαλέγουν το ίδιο μέρος και το ίδιο ξενοδοχείο! Αυτό θα αποτελέσει μια καλή αφορμή για να αναθερμανθεί η σχέση τους μέσα από μια σειρά κωμικοτραγικών και επικίνδυνων επεισοδίων, που θα ξεδιπλώσουν επί σκηνής ένα ξέφρενο ερωτικό γαϊτανάκι. Ο Νόελ Κάουαρντ, με την "κοφτερή" του πένα, σκιαγραφεί την ανθρώπινη σκληρότητα και ευαισθησία μέσα από το ιδιότυπο και υπεροπτικό χιούμορ του. "Μαστιγώνει" τον συντηρητισμό και την υποκρισία και τολμά να πει πως ο καθένας μπορεί να κάνει ό,τι θέλει στην προσωπική του ζωή. Ταυτότητα της παράστασης
Το θέατρο ΑΥΛΑΙΑ επαναλειτουργεί. |